Přečtěte si: Světloemitující diody (LED) ve veřejném osvětlení – ano či ne?





 

Pozvánky na akce


Stalo se







 

http://www.smartcityvpraxi.cz/                 Smart city v praxi

                  Projekty smart city


Prognóza elektroenergetiky ČR do roku 2040: útlum uhlí, mírný nárůst spotřeby, elektromobilita nemá vážný vliv

15.1.2021 Provozovatel české přenosové soustavy ČEPS vydal na sklonku roku 2020 své Hodnocení zdrojové přiměřenosti výrobních kapacit elektrizační soustavy ČR do roku 2040 (MAF CZ 2020). Dokument analyzuje různé směry vývoje energetického mixu ČR, včetně variantních scénářů odklonu od uhlí nebo vývoje obnovitelných zdrojů. V tomto článku z něj vybíráme některé zajímavé skutečnosti.


Baterie pro elektrobusy

12.1.2021 V minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu. 


95 % materiálu z lithium-iontových baterií pro elektrobusy úspěšně recyklováno v americkém pilotním projektu

12.1.2021 Co v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována začátkem roku 2021.


Displeje a e-paper budou na všech označnících vídeňské městské dopravy, pomáhají také handicapovaným cestujícím

11.1.2021 V současné době lze nalézt na zastávkách vídeňské městské dopravy celkem třicet elektronických označníků. Jejich zobrazovací technologie používají jednak světelný displej, a jednak elektronický papír, tzv. e-paper. Elektronické označníky, které Vídeň testuje již od roku 2016, mají v dalších letech nahradit veškeré tramvajové a autobusové zastávky ve Vídni. Česká odborná veřejnost o tom byla informována zkraje roku 2021. 


Hlavní město Praha otestuje inovativní způsob řízení svozu odpadu s využitím internetu věcí

7.1.2021 Praha připravuje na březen 2021 spuštění inovativního projektu spočívajícího v dynamickém svozu odpadu, který městu umožní efektivněji plánovat svoz odpadu. Díky pravidelné kontrole automatizovaných svozových tras bude možné operativně reagovat na změny v produkci odpadu a infrastruktuře města.


Baterie pro parciální trolejbusy

5.1.2021 První článek z naší školy baterií, uveřejněný i v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. 


Podíly nízkoemisních autobusů a automobilů ve veřejných službách budou zakotveny v zákoně založeném na evropských směrnicích

4.1.2021 Krátce před Vánoci 2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v tomto směru soukromému příkladem. 
                


Pohled ze zámoří: Proterra prodala svůj tisící elektrobus, 500 km na jedno nabití

21.12.2020 Nedávný článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v brožuře Elektrické autobusy pro město IX představuje situaci a trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící prodaný elektrobus. 


Systém NatureConnect: „přírodní“ vnitřní osvětlení přispívající pohodě zaměstnanců poprvé instalováno v Nizozemí

18.12.2020 Na pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify (dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro & Installatietechniek. 


Elektrobusy ve smart city Písek: chytrý přístup s trochou rozpaků

16.12.2020 V sychravém dopoledni 10. prosince 2020 bylo na autobusovém nádraží prvního českého smart city Písek zprovozněno nabíjení jeho pěti nových elektrobusů MHD. K této neokázalé, ale nanejvýš důležité události byla přizvána i naše redakce. V rámci chytrého řešení písecké MHD přitom nejde o pouhou náhradu „kus za kus“ dieselu za elektrobus, ale u příležitosti tohoto milníku dochází ke změně a celkovému zefektivnění linkového vedení. Chytrý je i způsob pořízení a provozování nabíjecí infrastruktury. Rozpaky naproti tomu budí použitá nabíjecí technologie. 


Palivočlánkový autobus také v Irsku: Dublin testuje Caetano na „zelený“ vodík

14.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté vyrazil do ulic na testovací provoz. 


Průmyslová automatizace v depu elektrobusů: Ebusco a Rocsys představily robota na obsluhu zásuvkového nabíjení

11.12.2020 Ruční nebo automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce specializovaných robotů Rocsys. 


Areál Svatopetrská v Brně: moderní technologie pomáhají změnit brownfield v inovační centrum

10.12.2020 První ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16 nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný podíl technologie společnosti Schneider Electric. 


Světloemitující diody (LED) ve veřejném osvětlení – ano či ne?

9.12.2020 Nástup technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci svítidel a na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s dostatečnou pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových firem, které se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě. Problém je, že technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše, bohužel na druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci těchto svítidel je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů. Naneštěstí prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“, kteří zde tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to lépe dovedou prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš trh zaplaven LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční vady 


Modernizační fond zahajuje činnost – otevírají se předregistrační výzvy

8.12.2020 Výroba a distribuce tepelné energie z obnovitelných zdrojů, výstavba fotovoltaických elektráren nebo optimalizace spotřeby energie ve výrobních a technologických procesech, to je jen malý výčet projektů, které se mohou od konce listopadu 2020 hlásit do tzv. předregistračních výzev ze 150 miliardového Modernizačního fondu. Ten české energetice pomůže s přechodem na čisté ekologické zdroje a České republice pak s plněním národních cílů v oblasti snižování emisí skleníkových plynů a ochrany klimatu.


Jak se vyvíjí svět evropských elektrobusů

4.12.2020 Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti elektrobusů. Dlužno říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy – domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty. 


Pražská teplárenská nově využívá pro evidenci šachet aplikaci od Unicornu

1.12.2020 K tomu, aby mohla Pražská teplárenská dodávat teplo do pražských domácností, potřebuje mimo jiné i podzemní šachty, kterých má ve správě desítky. Problémy s jejich správou a evidencí vedly k tomu, že v první polovině listopadu 2020 začala tato společnost používat aplikaci, kterou pro ni vyvinula společnost Unicorn (tato společnost byla mj. hlavním partnerem úspěšné konference Smart city v praxi V, pořádané provozovateli tohoto portálu).


Depo pro elektrobusy v Malmö ukazuje chytré řešení pro nabíjení rozsáhlých elektrobusových parků

1.12.2020 Malmö na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300 tisíci obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí je spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i zde klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská hromadná doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými největším severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských měst má i Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by ovšem nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro elektrobusy. 


Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje

30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 


Špatné ovzduší v Sofii a řešení jménem superkapacitorový elektrobus

27.11.2020 V roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů. Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro průběžně dobíjené elektrobusy – koncept vhodný zvláště pro města s relativně krátkými linkami a snadným přístupem k vlastnímu zdroji energie v podobě trakční sítě tramvají, trolejbusů nebo metra.


Podpora nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP)

26.11.2020 Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů. V prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo jiné, přinese České republice významnou možnost směřovat k naplnění cílů/limitů stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech.


Praha otestuje novou technologii pro měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách

25.11.2020 Městská společnost Operátor ICT (OICT) se chystá otestovat v rámci nástroje pro měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách nový typ senzorů v nádobách na separovaný odpad. Veřejnost o tom byla informována v říjnu 2020. Senzor poskytuje data, která využívá Odbor ochrany prostředí MHMP pro lepší nastavení frekvence svozů u jednotlivých nádob tak, aby lépe odpovídala jejich výtěžnosti. Nástroj tak pomáhá zpřesnit rozhodování o směřování výdajů v oblasti investic do četnosti svozů.


ČEZ ESCO – realizace dobíjecích zázemí pro provoz elektrobusů

24.11.2020 Rozvoj bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. 


Konference Smart city v praxi VI se připravuje

23.11.2020 Problémy, jimž čelí implementace konceptu smart city s podporou moderních technologií a dalších nástrojů, je nutné řešit nezávisle na současných nejistotách spojených s vládními protiepidemickými opatřeními a jejich ekonomickými dopady. Proto již nyní začínáme připravovat další běh naší konference „Smart city v praxi“, která podle předpokladů a dohod bude opět součástí veletrhu AMPER 2021 dne 18. května 2021 v Brně.


Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradila letos interaktivní brožura stejného jména – právě vychází

18.11.2020 Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu „Elektrické autobusy pro město IX“.


Půl tisícovky lidí již zhlédlo na internetu naši konferenci Smart city v praxi V

13.11.2020 Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb a univerzit. Dalších 310 účastníků sledovalo konferenci v přímém přenosu na YouTube. Toto číslo se díky záznamu od té doby průběžně navyšuje a v druhém listopadovém týdnu přesáhlo 500. Konference ukázala, že rozvoj chytrých měst je dlouhodobý proces, k němuž je nutno přistupovat systematicky a cílevědomě. Přitom je užitečné nezapomínat na provázanost a možné synergie mezi konceptem smart city a územním plánováním, které pomohou řešit i tak nežádoucí aktuální jev, jako je urban sprawl.


„Chytré“ plošiny pro invalidy v amsterodamských tramvajích usnadní život vozíčkářům a zvýší bezpečnost

12.11.2020 Důležitou úlohou při rozvoji městských dopravních systémů je usnadnit cestování handicapovaným osobám. Přispívají k tomu i moderní technologie uplatněné v „tradičních“ součástech vozidel městské dopravy, jako jsou výsuvné rampy pro invalidní vozíky. Takovouto „chytrou“ rampou je typ RF2 od španělského výrobce Masats, specializovaného na nástupní a dveřní systémy pro městskou dopravu.


Také elektrobusy Volvo budou nabíjet čtyřpólovou střešní konzolí

10.11.2020 Elektrobusy Volvo až dosud nabízely jako nabíjecí technologii dvě možnosti: zásuvkové nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení reverzní pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od podzimu 2021 k nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou standardizovanou střešní konzolí. Pro tuto technologii se mezi odbornou veřejností vžilo nepřesné, ale všeobecně srozumitelné označení „systém Schunk“. Setkat se s ním lze například u parku elektrobusů Solaris v polském Krakově.


Smart rozvaděč veřejného osvětlení založený na otevřených technologiích a na systému Tecomat Foxtrot 2

4.11.2020 Promyšlená rekonstrukce veřejného osvětlení v obcích a městech nemusí začínat prostou výměnou výbojkových svítidel za LED svítidla jenom proto, že dotace jsou podmíněny především imperativem úspor. Systematičtější přístup je začínat od rekonstrukce infrastruktury. Tímto směrem se vydala společnost Technologie hlavního města Praha, která ověřovala tento koncept na pilotních projektech začátkem roku 2020.


Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradí letos interaktivní brožura stejného jména

3.11.2020 Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu „Elektrické autobusy pro město IX“.


Na podporu turistiky: Praha nabídne všem městům zdarma zdrojové kódy k IT systému „V Praze jako doma“

30.10.2020 Hlavní město Praha nabídne prostřednictvím městských společností Prague City Tourism a Operátor ICT (OICT) zdrojový kód k IT systému „V Praze jako doma“. Oznámila to v druhé polovině října 2020. Zájemci z řad měst a obcí mohou tento systém snadno využít pro přípravu vlastních projektů na podporu ohrožených segmentů tuzemské ekonomiky.


Daniel Hoan Memorial Bridge: moderní osvětlovací technika povýšila most na symbol města a místo pro události

26.10.2020 Daniel Hoan Memorial Bridge je most přes řeku Milwaukee ve stejnojmenném šestisettisícovém městě v americkém státě Wisconsin. Je přes tři kilometry dlouhý a po jeho 16m širokém povrchu vede šestiproudá silnice. Vybudován byl v letech 1970 – 1977 a stal se dominantou a ikonou města. Od října 2020 je jeho ikonická role posílena moderním propojeným architektonickým osvětlením od společnosti Signify (dříve Philips Lighting).


Moskevské metro dostane záložní baterie pro dojezd bez napájení

23.10.2020 Mimořádná situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může způsobit vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením je vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem vlaků smlouvu francouzský dodavatel Saft.


Netradiční elektrobusy: elektromobilní knihovny v Göteborgu motivují děti, aby více četly

16.10.2020 Od září 2020 jezdí ve švédském Göteborgu dva elektrobusy Volvo v netradičním provedení jako pojízdné knihovny. V působivém barevném provedení, bez hluku a emisí, lákají děti ke čtení. Díky svým provozním vlastnostem přitom mohou zajíždět do bezemisních zón, dokonce i do budov – například nákupních center při různých událostech věnovaných knihám.


Šumperk má dvě nové kogenerační jednotky

14.10.2020 Kogenerační jednotky, které z plynu vyrábějí zároveň elektřinu i teplo a jsou přitom šetrné k životnímu prostředí (blíže o kogeneraci viz v naší Nápovědě k článkům), mají své pevné místo také v Šumperku. Společnost SATEZA ze skupiny ENERGIE AG BOHEMIA, která ve městě provozuje systém centrálního zásobování teplem, se rozhodla navázat na dobré zkušenosti s dodávkou tepla z již dříve nainstalované první kogenerační jednotky. Na základě toho uzavřela na přelomu září a října 2020 se společností ČEZ Energo smlouvu na dodávku tepla z dalších dvou kogeneračních jednotek, které byly v roce 2020 uvedeny do provozu.


Trojitě hybridní elektrická jednotka bude vozit cestující v Anglii

9.10.2020 Hybridní lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou významně ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce Great Western Railway na konci srpna 2020. 


Regulátor a stabilizátor elektřiny pro osvětlení

7.10.2020 Elektrická energie je v dnešní době nezbytnou součástí našeho soukromého i veřejného života. Spotřeba elektřiny je proto opakující se každodenní záležitost, která navíc obvykle roste úměrně s počtem spotřebičů i s životní úrovní obyvatel. S řešením přichází česká společnost ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o. 


Poptávka po školních elektrobusech v Severní Americe prudce roste

5.10.2020 Specifickým tržním segmentem elektrických autobusů jsou školní elektrobusy. Zatímco v sousedním Polsku v rámci projektu Kangur (Klokan) slouží pro tento účel adaptované standardní elektrobusy Solaris, v USA a Kanadě jde o specifický produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird. Jak byla v září 2020 informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů vzrostl v roce 2020 oproti předchozímu roku šestinásobně.


Chytrá města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkách

Zpráva z konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH

27.9.2020 Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v mnohém odlišné od těch českých.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33


Naše tipy
















Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis