Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Projekt ZEFES: Ford Trucks vyvíjí dálkové silniční tahače s palivočlánkovými jednotkami Ballard

10.8.2023 Palivočlánkový (vodíkový) elektrický pohon se postupně dostává do všech oblastí nákladní a osobní dopravy. Jedním z projektů, které přispívají k tomuto vývoji, je ZEFES (Zero Emission Freight EcoSystem, tedy Nulově emisní ekosystém nákladní dopravy) v rámci evropského výzkumně vývojového programu Horizon. Součástí tohoto projektu je zamýšlený vývoj dálkového silničního tahače s palivočlánkovým pohonem u společnosti Ford Trucks.

Tahač F-MAX 44

Technologie pro palivočlánkové tahače Ford

Palivočlánkové jednotky pro prototyp dodá kanadský výrobce Ballard na základě Dohody o společném záměru (Letter of Intent), podepsané na začátku srpna 2023.

Ford Trucks (globální značka společnosti Ford Otosan) plánuje vyvinout prototyp těžkého palivočlánkového tahače na základě svého typu F-MAX 44 o hrubé hmotnosti 44 tun. Řada F-MAX získala v roce 2019 prestižní ocenění „International Truck of the Year“ (viz foto). V základním provedení disponuje tento tahač výkonem 368 kW při 1800 ot./min. K pohonu mu slouží vznětový motor emisní třídy Euro 6E s dvanáctistupňovou automatickou převodovkou.

Jako zdroj energie pro prototyp bezemisního tahače Ford budou sloužit dvě palivočlánkové jednotky Ballard FCmove™-XD (viz foto), každá o výkonu 120 kW.

Ballard FCmove™-XD

Tato jednotka má rozměry 596×745×985 mm (mimo vzduchový filtr) a váží 250 kg. Je schopna fungování při vnějších teplotách –30 °C až +40 °C. Palivem je čistý vodík o tlaku 8 barů. Energetická účinnost jednotky dosahuje až 60 %.  Výrobce uvádí provozní životnost jednotky přesahující 25 tis. hodin při 97% disponibilitě.

Pokud se tyto jednotky osvědčí u prototypu, stane se Ballard preferovaným dodavatelem pro sériovou produkci.

Projekt ZEFES

Projekt ZEFES zahrnuje celkem 4 palivočlánkové a 5 bateriových typů těžkých nákladních automobilů. Kromě značky Ford jsou zde i další světové značky nákladních automobilů, jako Renault, Scania a Volvo. Partnery projektu jsou dále společnosti a organizace ze souvisejícího průmyslu, přepravních a logistických služeb a vědy a výzkumu.

V jeho rámci se předpokládá provoz v reálných podmínkách, kdy nákladní soupravy s bezemisními tahači povezou více než 40 tun na vzdálenost až 750 km, v denním průměru 500 km. Demonstrační provoz je plánován na rok 2025. Provoz bude probíhat na transevropských silničních koridorech a demonstrační vozidla by při něm měla ujet dohromady přes 1 milión kilometrů.

Projekt o celkovém rozpočtu 39 mil. EUR (cca 940 mil. Kč) je z cca 60 % spolufinancován ze zdrojů EU.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Ford Trucks a Ballard Power Systems

Další informace zde a také zde a také zde

Přečtěte si také:

Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy: Zpráva z konferencí Smart city v praxi IX a Efektivní elektromobilita v organizacích IV

21.3.2024 Ve dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané provozovateli tohoto portálu: 9. ročník konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní elektromobilita v organizacích. Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních organizací.


Vodíková elektromobilita v ČR na postupu, ovšem s otazníkem: V Záluží u Litvínova byla otevřena celkem pátá vodíková plnicí stanice v ČR

14.7.2023 Po nedávném slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě.


Vodíkové stanice v ČR: nyní 3 veřejné a 1 neveřejná

26.6.2023 Ve Mstěticích u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO. Práce a povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi dlouhodobě zabývá. 


Bateriové a palivočlánkové elektrobusy Solaris – příklad rostoucí diverzity nabídky a velikosti dodávek v Evropě

3.5.2023 S rostoucím tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý Rostock.


Dopravní podnik Praha začne v pravidelném provozu testovat palivočlánkový (vodíkový) autobus Škoda H‘CITY

1.12.2022  Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový (elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem 4 roky.


Naše služby pro Váš marketing

Marketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici zde 


Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


Elektrifikace vídeňských autobusů půjde cestou standardizovaného průběžného rychlodobíjení a palivových článků

14.11.2022  Vídeňské elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost seznámila již v roce 2013 v Brně. Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku.


Loop Energy: další kanadský výrobce palivočlánkových jednotek se představuje při pohonu vodíkových midibusů

20.10.2022 Na podzim 2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů: italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od kanadského výrobce Loop Energy.


Solaris Urbino 18 hydrogen: kloubový palivočlánkový autobus se představil veřejnosti

16.9.2022 V polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný mj. na naší konferenci Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW.


Palivočlánkové vlaky Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze cestující po Vřesové dráze

30.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od dopravce  Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími.


Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému

17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů.


Elektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů

12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.


Kolín nad Rýnem bude v roce 2025 provozovat 160 palivočlánkových autobusů – největší park v Evropě

14.4.2022 Německý dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160 vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu 2022.


Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje

30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services