Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy

26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či „ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje.

Doménou superkapacitorových elektrobusů je především Čína (v Šanghaji jsou superkapacitorové elektrobusy provozovány již od roku 2006). Začínají pronikat ale také na evropské trhy. Důkazem je pět superkapacitorových elektrobusů Chariot e-bus, které si koncem ledna 2016 objednal bělehradský městský dopravce GSP Belgrad od izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors.

Chariot e-bus je 12metrový nízkopodlažní elektrobus o kapacitě 80 cestujících s karoserií od čínského výrobce Higer a elektrovýzbrojí Siemens. Rovněž některé další součásti vozidla pocházejí od německých výrobců (například dveře od firmy BODE nebo náprava a řízení od firmy ZF).

Jako zdroj energie slouží superkapacitory od čínského výrobce Aowei o kapacitě 21 kWh, které jsou uloženy pod zadní kapotou autobusu, mají hmotnost necelou tunu a zabírají objem necelý metr krychlový (viz foto dole). Dobíjejí se pomocí dvoupólové střešní konzole, která se po zdvižení přitiskne ke dvěma vodičům tvaru kolejnice (viz foto vpravo a dole). Jedno nabití superkapacitorů trvá cca 3 – 5 minut. Na superkapacitorové zásobníky energie dává výrobce záruku 8 let.

Výrobce udává spotřebu elektrobusu 1 kWh/km a dojezd na jedno nabití 20 km. Zde je namístě jistá opatrnost, protože nejsou k dispozici žádné informace o netrakční spotřebě. Z fotodokumentace lze pouze soudit, že vozidlo není vybaveno klimatizací.

Chariot e-bus absolvoval svoji evropskou premiéru v rámci pilotního provozu, probíhajícího v Sofii od května 2014 na lince MHD č. 11 (viz fotodokumentace níže). Během tohoto pilotního provozu byla naměřena spotřeba energie 0,98 kWh/km.

Elektrobusy pro Bělehrad budou dodány ve lhůtě 150 dnů od podpisu dodavatelské smlouvy.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Chariot Motors

Další informace zde a také zde

 

Přečtěte si také:

Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

27.1.2016 Právě vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Toto vydání je věnováno výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani pozvánka na konferenci Smart city v praxiPřejeme příjemné počtení! 


Podpora nízkoemisních a bezemisních vozidel z IROP: výzva k žádostem o dotaci a několik otazníků k ní

26.1.2016 Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna 21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky, dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy pro město) a jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále zůstávají. 


Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy

4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. 


Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu . Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 


Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje

30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. 


Indukčně dobíjené elektrobusy v Mannheimu: 25 tisíc km od června 2015

20.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 


Elektrobus v Bruggách: indukční dobíjení využívá energetickou síť pro tramvaj

11.11.2015 Indukční dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně používajících nabíjecí systém Bombardier PRIMOVE 200, byl v polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů v Drážďanech je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické síti. 


Ekova Electron: nový český elektrobus se představuje

10.11.2015 V listopadu 2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový český elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova), který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické podrobnosti. 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services