Přečtěte
si: Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy
|
|
|
Zajímavé projektySmart city: příklady projektů a užitečných technologií23.9.2015 Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet. Projekt ene.field: více než 250 mikrokogeneračních jednotek ve zkušebním provozu21.9.2015 Evropský projekt ene.field na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé Evropy.Toyota vyvinula palivočlánkový autobus a připravuje projekt „bezemisního vodíku“17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai a své zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového vozidla. Skládka odpadů pohání palivočlánkové manipulační vozíky v americkém závodě BMW15.9.2015 Energetické využití odpadů je jednou z důležitých oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015 závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá, je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“: palivočlánková jednotka udrží zkazitelné zboží na lodích čerstvé14.9.2015 Lodě převážející zkazitelné zboží v chladicích kontejnerech musí v přístavu často používat neekologické dieselové agregáty pro pohon chladicích zařízení. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel Cell“, jehož zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2015 v Honolulu, ukazuje, že tohoto účelu lze dosáhnout ekologicky a hospodárně i pomocí kompaktní, snadno přemístitelné palivočlánkové jednotky. Metanolový den: další krok k Dánsku bez fosilních paliv11.9.2015 Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě. Palivočlánkové autobusy v Kalifornii lámou rekordy10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA: Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů, provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. East Anglia ONE: další mořská větrná farma naplňuje energetickou strategii Velké Británie9.9.2015 Jak jsme se na našem portále již vícekrát zmiňovali, vedoucí pozici v oblasti využívání větrné energie v Evropě má dnes Velká Británie, a to zejména díky své ostrovní poloze v Severním moři s pravidelně vanoucími větry. Česká odborná veřejnost byla nedávno informována o připravovaném projektu větrné farmy East Anglia ONE v souvislosti s podpisem dohody mezi společností Siemens a energetickou společností ScottishPower Renewables na dodávku větrných turbín Velká Británie bude testovat „indukční dálnici“ pro dynamické dobíjení elektromobilů8.9.2015 Organizace Highways England, správce dálniční infrastruktury v Anglii, oznámila v srpnu 2015, že během tohoto roku začne s provozními zkouškami dálniční infrastruktury pro dynamické dobíjení elektrických vozidel pomocí zabudovaných indukčních smyček. Tyto zkoušky, první svého druhu ve Velké Británii, budou zahrnovat vybavení vozidel mobilní částí indukčního dobíjení a pevné části pod povrchem vozovky 30MW bateriový zásobník energie podpoří zapojení obnovitelných zdrojů v Kalifornii4.9.2015 Integrace obnovitelných zdrojů energie do veřejných distribučních sítí je neustálou výzvou pro jejich provozovatele, zvláště v situaci, kdy obnovitelné zdroje představují významnější podíl z celkového energetického mixu. To platí i pro americkou energetickou a vodohospodářskou společnost Imperial Irrigation District (IID), zásobující elektřinou o výkonu 1 100 MW s významným podílem obnovitelných zdrojů, včetně solárních, cca 145 tisíc uživatelů v jižní Kalifornii. Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném provozu v Berlíně3.9.2015 Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy, stal Berlín. V této době bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obsluhované čtyřmi elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. Hybrid Tram Train Citylink: diesel-elektrická vlakotramvaj pro Chemnitz27.8.2015 V
srpnu 2015 byla saskému dopravci Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH
dodána první ze série osmi „vlakotramvají“ od společnosti Vossloh
(Vossloh Kiepe and Vossloh Rail Vehicles). Tato vozidla s označením
„Hybrid Tram Train Citylink“ kombinují elektrický pohon pro provoz v
režimu městské tramvaje ve městě Chemnitz s provozem na dieselový pohon
na neelektrifikovaných železničních tratích v okolí města. 125 let historie + moderní vybavení: Carnegie Hall získala prestižní ocenění LEED za ekologii a energetiku26.8.2015 Carnegie Hall je historická koncertní síň uprostřed New
Yorku, jejíž základní kámen byl položen v roce 1890. Tato síň patří k
nejznámějším v USA. V srpnu 2015 získala tato budova významné ocenění
za energetiku a ekologii v podobě stříbrné certifikace LEED od Americké
rady pro šetrné budovy budovy (U.S. Green Building Council). Stala se
tak jednou z nejstarších a nejvýznamnějších budov, které takovéto
ocenění získaly. Systém DAS pomáhá bezpečnosti tramvají25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier Staniční kamery detekují opilost cestujících pro zvýšení bezpečnosti provozu21.8.2015
Podle japonských oficiálních statistik bylo v roce
2013 z více než 220 střetů vlaku s cestujícím v železničních stanicích
způsobeno 40 % opilostí cestujícího v okamžiku srážky. Tomuto problému
by nyní měly pomoci předcházet kamerové systémy, které včas detekují
opilecké chování cestujícího a upozorní staniční personál. První
takovýto systém zahrnující 46 kamer byl v srpnu 2015 instalován na
nádraží Koybashi na Ósacké okružní lince v japonském městě Ósaka HVDC v Severním moři: platforma DolWin beta jako důležitý milník spojení DolWin220.8.2015
Krátce po zprovoznění 800MW vysokonapěťového
přenosového spojení (HVDC) DolWin1,
spojující
větrné elektrárny v Severním moři s německou pevninou, byla odborná
veřejnost informována o jeho následovníku, projektu DolWin2. V jeho
rámci instalovala v srpnu 2015 společnost ABB 320kV konvertorovou
stanic DolWin beta, umístěnou na platformě v Severním moři 45 km od
německého pobřeží. Se svými 960 MW přenášeného výkonu jde o
nejvýkonnější mořskou konvertorovou stanici svého druhu na
světě. JHV-ENGINEERING zvyšuje efektivitu výroby díky EPLAN EEC One19.8.2015 Přední český dodavatel strojních zařízení
JHV-ENGINEERING s.r.o. využívá při vývoji a výrobě svých jednoúčelových
strojů a výrobních linek systém EPLAN Engineering Configuration One (EEC One). Jde o zcela ojedinělý
systém pro efektivní automatizaci projekčních a inženýrských prací,
který výrazným způsobem zjednodušuje a zkracuje tyto činnosti.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013 |
|